Aktualności

16.10.2020

Passus otrzymał ponad 4 mln zł na rozwój autorskiego oprogramowania

Passus SA, notowany na NewConnect producent i integrator specjalistycznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa oraz wydajności sieci i aplikacji, pozyskał ponad 4 mln zł ze środków UE na prace badawczo-rozwojowe nad produktem do dynamicznej klasyfikacji treści internetowych. Rozwiązanie będzie szczególnie przydatne w kontekście kontroli rodzicielskiej i aktywności pracowników w internecie, w tym cyberslackingu. Komercjalizacja projektu przewidziana jest w 2022 r.

Rozwiązanie, nad którym pracuje Passus służy do analizy i filtrowania treści na stronach internetowych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. W praktyce system zidentyfikuje nieodpowiednie treści, a mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) zweryfikują kontekst ich wystąpienia. Przeprowadzone prace B+R mają na celu minimalizację zjawiska błędnej klasyfikacji stron internetowych ograniczając odsetek tzw. overblockingu (blokowanie stron nieszkodliwych) jak i underblockingu (zezwalanie na dostęp do stron szkodliwych).

- Na rynku są dostępne rozwiązania zajmujące się analizą treści na stronach internetowych. Jednak w naszej ocenie, a także w ocenie naszych klientów są one niewystarczająco skuteczne i mało precyzyjne. Charakteryzują się wysokim odsetkiem overblockingu i underblockingu, dla stron w języku angielskim wskaźnik ten wynosi conajmniej 20%. W przypadku pozostałych języków, w tym polskiego wartość ta jest zdecydowanie wyższa. Dodatkowo systemy te cechują się niską skutecznością przy filtrowaniu treści zamieszczanych na blogach, forach i w mediach społecznościowych. Z kolei nasze rozwiązanie dzięki wykorzystaniu m.in. rozwiązań AI/ML umożliwi zaawansowaną analizę kontekstu, w jakim podejrzane słowa zostały użyte i tym samym na skuteczne filtrowanie stron www
. – komentuje Tadeusz Dudek, Prezes Zarządu Passus.

Oprogramowanie będzie szczególnie przydatne w kontekście kontroli rodzicielskiej. Według badań CBOS ok. 87 % dzieci i młodzieży w Polsce korzysta z internetu średnio po 18 godzin tygodniowo. Co istotne w grupie wiekowej 6-12 lat odsetek ten wynosi aż 86 %, a średni tygodniowy czas spędzany w sieci przez dzieci w tym wieku to 14 godzin. W tym czasie dzieci są narażone na znajdujące się w sieci szkodliwe i nieodpowiednie treści, w tym pornografię, popularne ostatnio patostreamy, czy inne treści drastyczne i wulgarne. Dodatkowo rozwiązanie, nad którym pracuje Passus znajdzie również swoje zastosowanie w zakresie aktywności pracowników w internecie, w tym cyberslackingu. Według ekspertów pracownicy nadmiernie korzystają z internetu w prywatnych sprawach podczas pracy. Powoduje to, że nie są oni w stanie wykonywać powierzonego im zadania w wyznaczonym czasie, co skutkuje nieskończonymi na czas projektami lub koniecznością zostawania po godzinach. Według wyliczeń brytyjskiej firmy prawniczej Peninsula brytyjskie przedsiębiorstwa tracą rocznie prawie 130 mln GBP z powodu cyberslackingu.

- W ostatnich latach zapotrzebowanie na systemy do filtrowania i kategoryzacji stron internetowych stale rośnie. Według badania MarketsandMarkets , do 2023 r. wartość globalnego rynku filtrowania treści internetowych wzrośnie do 5,40 mld USD (z 2,88 mld USD w 2018), osiągając wskaźnik CAGR na poziomie 13,4 %.
– dodaje Tadeusz Dudek.

Rozwiązania oferowane przez Passus monitorują i analizują ruch sieciowy. Wykrywają anomalie i diagnozują problemy w infrastrukturze sieciowej, w tym m.in. problemy z połączeniami oraz tzw. wąskie gardła w komunikacji sieciowej. Wykorzystanie narzędzi do monitoringu sieci i aplikacji jest niezwykle ważne dla dużych i średnich organizacji, gdyż minimalizują one ryzyko przestojów i zatorów, które nieodzownie wiążą się z konsekwencjami finansowymi i wizerunkowymi.

Kontakt:

WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Passus

więcej o Passus

Passus z 379 tys. zł zysku netto w I poł. 2020 r.

Passus SA, notowany na NewConnect producent i integrator specjalistycznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa oraz wydajności sieci i aplikacji, podsumowuje I półrocze 2020 r. W minionym okresie spółka wypracowała 1,63 mln zł EBITDA, przy przychodach 14,14 mln zł (+116 % rdr.). Passus konsekwentnie realizuje strategię rozwoju własnych rozwiązań, w szczególności oprogramowania APN/NPM. Spółka pracuje również nad umocnieniem pozycji sprzedażowej na rynkach Europy Zachodniej.

więcej