“Harder, Better, Faster, Stronger” - polskie firmy polubiły się z AI, a to dopiero początek

ValueReview  |  Czerwiec 2024

Kiedy na początku 2023 roku media i analitycy wymieniali polskie notowane spółki korzystające na AI, temat ten dopiero rozkwitał w świadomości inwestorów. W końcu to zaledwie rok temu widzieliśmy pierwszą, tak ogromną falę zainteresowania tą technologią na lokalnym rynku. Dziś spółek, które korzystają z AI jest więcej, także tych nienotowanych. A dane pokazują, że liczba firm wdrażających nowe rozwiązania technologiczne będzie rosła.

Okazuje się, że rośnie odsetek polskich firm, które wykorzystują AI. Takich danych dostarcza ostatnie badania PIE z czerwca 2024 r. Co ciekawe, aż 6,6 proc. firm zadeklarowało, że korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji, mowa tutaj o chatbotach, generatorach testu i obrazów, rozpoznawania obiektów na podstawie obrazu, czy też uczeniu maszynowym. Jak wyjaśniają autorzy badania, wspomniany odsetek firm korzystających z AI wzrósł o 3,7 pkt. proc. względem wyników prezentowanych przez Eurostat w 2023 r. Warto pamiętać, że różnice mogą być częściowo rezultatem odmiennych metodologii – co podkreślają badacze z PIE.

Dane te pokazują jednak narodziny istotnego trendu, który będzie zdobywał coraz to nowe grupy odbiorców. W końcu, nie powinno nas dziwić, że w Polsce z AI korzystają najczęściej duże przedsiębiorstwa. Aż 11 proc. dużych firm wykorzystuje AI, w porównaniu do 4,4 proc. średnich i mikro firm – wynika z czerwcowego, 24 numeru Tygodnika Gospodarczego PIE. Co prawda znaczna część firm z obszaru starej ekonomii może zrezygnować z wdrażania AI w swoich usługach, jednak raczej jest to naturalna kolej rzeczy. 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku spółek IT, według raportu CompTIA IT Industry Outlook 2024 blisko 22 proc. firm technologicznych aktywnie dąży do integracji sztucznej inteligencji z szeroką gamą produktów technologicznych i procesów biznesowych, z kolei 33 proc. angażuje się we wdrażanie AI, jednak w ograniczonym tempie. Swoją drogą nieufność biznesu do wdrażania technologii może być kolejnym ważnym i ciekawym punktem w długiej dyskusji wprowadzania produktów technologicznych. Zgodnie z danymi z przywołanego raportu 45 proc. firm jest w fazie analiz i eksploracji AI, czyli zastanawia się nad tym, jak technologia ta może zostać wdrożona w ich biznesie.

Ciekawe wnioski płyną z czerwcowej ankiety The CFO Survey, opracowanej we współpracy Fuqua School of Business przy Duke University oraz Banków Rezerwy Federalnej w Richmond i Atlancie, zgodnie z wynikami w ciągu ostatniego roku blisko 60 proc. firm (84 proc. dużych firm) wdrożyło oprogramowanie, sprzęt lub technologię automatyzującą zadania wykonywane wcześniej przez pracowników. Główne motywacje? Firmy wykorzystują automatyzację do podnoszenia jakości produktów (58 proc. firm), zwiększania produkcji (49 proc.), obniżania kosztów pracy (47 proc.) i… zastępowania pracowników. W grupie firm, które zautomatyzowały swoje działania, 37 proc. firm (55 proc. dużych firm) deklaruje, że już wdrożyło sztuczną inteligencję.

Czy trendy zza oceanu pojawią się też w Polsce? Pewnie tak. Kwestią czasu będzie wdrożenie rozwiązań AI w polskich firmach. To, które firmy będą przechodziły zaawansowaną transformację technologiczną na pewno będzie zależne od sektora ich działalności. Pewne jest jednak to, że mamy kilka spółek, które na tych trendach mogą skorzystać: Vercom, cyber_Folks, Ailleron, LiveChat, Creotech Instruments, czy Spyrosoft. Wszystkie te firmy napędzają dzisiejszy ekosystem technologiczny, a przecież wymieniłem zaledwie kilka z całej puli rozbudowanych, technologicznych biznesów.

Świat zawsze dążył ku większej efektywności, gdyż naturą człowieka jest rozwój. W ramach naszego kącika muzycznego odsyłam do twórczości francuskiego duetu elektronicznego, Daft Punk. Proponuję zacząć od klasyku z 2001 r., “Harder, Better, Faster, Stronger”, który w prostych słowach najlepiej oddaje charakter ludzkości.

Pobierz swój

egzemplarz

Value Review to miesięczne podsumowanie i zapowiedzi najbardziej perspektywicznych pod kątem inwestorskim spółek na GPW.
Przedstawiliśmy je w trzech kategoriach:

  • TOP UPCOMING – wydarzenia i zjawiska o największym wpływie na biznes
  • COMPANY REVIEW – spółki w bardzo ciekawym momencie biznesowym i inwestorskim
  • RISING STARS – mniejsze spółki w wyjątkowo interesującym momencie