ValueReview | Lipiec 2024
Rodzime firmy paliwowe z kapitałem prywatnym rosną w siłę i mają jaśniejsze perspektywy do zaznaczenia swojej pozycji na rynku. Jednocześnie, analitycy wskazują na optymistyczne prognozy dotyczące sektora paliwowego w Polsce. W grę wchodzi rozwój zrównoważonych paliw, transformacja energetyczna i utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego.
Towarzyszy nam zwiększenie konkurencyjności na polskim rynku paliwowym. Coraz bardziej widoczne są działania rodzimych przedsiębiorstw m.in. Unimot, co bezpośrednio przekłada się na ogólny rozwój sektora paliwowego w Polsce. Sektor odgrywa kluczowe znaczenie dla rozwoju przemysłu i transportu, ale również otwiera przed nami możliwości zastosowania nowych biopaliw, czy wodoru w transporcie. Od połowy czerwca br., WIG-paliwa notuje zauważalne wzrosty. Pomimo regularnych wahań na rynku, zarysowuje się przed nami optymistyczna perspektywa. Wynika to z kluczowej roli firm paliwowych w transformacji energetycznej i rozwój zrównoważonych paliw. Dodatkowo, nie możemy zapomnieć, że miną długie lata zanim pojazdy zasilane silnikami Diesela przestaną być używane w rolnictwie, budownictwie i siłach zbrojnych. W obliczu istniejących zagrożeń, w szczególności wojsko będzie konserwatywnie podchodzić do zmian w napędach swoich pojazdów.
Do przeprowadzenia transformacji energetycznej, kluczowe będzie dostosowanie działalności sektorów tj. transport, energetyka, czy przemysł do nowych norm i wymagań środowiskowych (także tych związanych z raportowaniem ESG , choćby ze względu na dążenie do zrównoważonych łańcuchów logistycznych). Idealnym przykładem wprowadzenia na rynek paliwowy takiego rozwiązania było rozpoczęcie masowej produkcji hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO100) w 2011r. To biopaliwo może być stosowane do silników o zapłonie samoczynnym i jest produkowane z tłuszczów i olejów roślinnych. W porównaniu ze standardowym olejem napędowym, HVO100 może zredukować emisję CO2 nawet o 90% oraz zmniejszyć emisję cząstek stałych i tlenków azotu. Początkowo, było ono dostępne jedynie w krajach nordyckich, a z czasem dopuszczono je również w Austrii, Belgii, Estonii, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Słowacji, Węgrzech, Włoszech, a także od maja br. w Polsce. Nowe paliwo pojawiło się najpierw w ofercie koncernu BP i Grupy Unimot, a w maju zadebiutowało na stacji AVIA w Myszęcinie.
Z początkiem lipca, Ekopol Górnośląski Holding, dostawca technologii do zarządzania gospodarką paliwową przedsiębiorstw zawarł umowę ze spółką BP SE, w ramach której będzie mógł oferować olej napędowy BP HVO100. Celem spółki jest stworzenie największej w Polsce sieci dystrybucyjnej HVO100, co pozwoli zaoferować klientom paliwo o znacznie mniejszym śladzie węglowym. Dodatkowo, przetransferowanie się na nowe biopaliwo nie wymaga modernizacji silników pojazdów, co więcej nie będzie konieczny zakup nowych samochodów elektrycznych, co przełoży się na dużą oszczędność przy jednoczesnym sprostaniu nowym normom.
Według danych Bloomberg, wskaźnik P/E (cena/zysk) WIG-Paliwa wyniesie 6,4, a w perspektywie najbliższych 6 miesięcy wzrośnie o 102,3%. W dłuższym terminie, prognozy wskazują na dalszą ekspansję sektora, zwłaszcza w obszarze badań i rozwoju, produkcji oraz dystrybucji paliw alternatywnych. Dla wzmocnienia wzrostu naszej konkurencyjności, niezbędne są inwestycje w rozwój infrastruktury dystrybucyjnej oraz poszukiwanie nowych źródeł surowców, które zostaną wykorzystane przy wypracowywaniu nowych, zrównoważonych rozwiązań.
Value Review to miesięczne podsumowanie i zapowiedzi najbardziej perspektywicznych pod kątem inwestorskim spółek na GPW.
Przedstawiliśmy je w trzech kategoriach:
Za chwilę na pocztę otrzymasz aktualny egzemplarz Value Review. Nie musisz ponownie zapisywać się za miesiąc - będziemy pamiętać za Ciebie!
Jeśli nie otrzymasz maila przez długi czas prosimy o sprawdzenie zakładki SPAM.
zapisując sie do naszego newslettera!
Za chwilę na pocztę otrzymasz aktualny egzemplarz Value Review. Nie musisz ponownie zapisywać się za miesiąc - będziemy pamiętać za Ciebie!
Jeśli nie otrzymasz maila przez długi czas prosimy o sprawdzenie zakładki SPAM.