Styczeń 2024

Wirtualna rzeczywistość z potencjałem

64,72 miliarda USD – o tyle wzrośnie rynek VR w latach 2023–2028 przy CAGR wynoszącym 28,3% – wynika z raportu Technavio. Jednym z kluczowych elementów napędzających rozwój branży jest zwiększona przystępność cenowa urządzeń do wirtualnej rzeczywistości, a coraz częstsze tworzenie i wprowadzanie do sprzedaży nowych produktów, będzie napędzać segment sprzętu, co w efekcie zwiększy wzrost całego rynku.

VR z wieloma zastosowaniami i rosnącą liczbą użytkowników

W ostatnich latach technologia VR zyskiwała na popularności i znalazła swoje zastosowanie w różnych branżach i sektorach przemysłowych. Od gier i rozrywki po edukację, opiekę zdrowotną i turystykę – potencjał wirtualnej rzeczywistości wydaje się nieograniczony. Wirtualna rzeczywistość staje się integralną częścią naszego życia, a prognozy wskazują na jej dalszy dynamiczny rozwój. Dziś liczba użytkowników treści VR rośnie ze względu na szerokie wykorzystywanie tej technologii na wielu płaszczyznach. Szacunki wskazują, że do 2025 r. liczba domowych użytkowników VR wyniesie aż 41 milionów.

 

Czynniki wzrostu rynku – VR w duecie z branżą gier

Jednym z najbardziej dynamicznych segmentów rynku VR-owego są gry. Wirtualna rzeczywistość oferuje nie tylko nowe sposoby interakcji, ale pozwala również na wprowadzanie do nich elementów immersji, co sprawia, że gracze mogą poczuć się tak, jakby byli częścią danej produkcji. Wciągający charakter gier tworzonych w tej technologii znacznie zwiększa zaangażowanie graczy. Dodatkowo dostępność platform do gier, w tym konsol, komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych, przyczyniła się do powszechnego uczestnictwa w grach. Aspekty te stworzą obiecujące perspektywy wzrostu dla rynku w kolejnych latach. Dane MarketSplash mówią o tym, że aż dla 64% użytkowników VR – gry pozostają główną atrakcją. Jednym z przedstawicieli branży jest notowana na NewConnect spółka VR Factory Games. Firma zdobyła wiele prestiżowych nagród za gry „Bartender VR Simulator” i „Horror Bar VR”, które wkrótce zadebiutują na PlayStation VR2. Dodatkowo spółka zapowiedziała rebranding „Horror Bar VR” i zmianę tytułu na „Zombie Bar Simulator„. Równolegle VR Factory Games pracuje nad tytułem „Workshop Simulator VR”, którego premiera na platformach Meta i Steam VR planowana jest w pierwszym kwartale br.

 

Ceny urządzeń kluczem do sukcesu

Jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na rozwój branży VR, jest zwiększona przystępność cenowa urządzeń do wirtualnej rzeczywistości. Wcześniej tego typu produkty sprzętowe były bardzo drogie w zakupie, co stanowiło dużą barierę w ekspansji rynku. Dane IDC wyraźnie wskazują, że dostawy zestawów do rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR) wzrosną o ponad 46% w 2024 r., co ma być efektem wprowadzenia na rynek nowych urządzeń. Oznacza to dużą zmianę koniunktury, w porównaniu do 2023 r., kiedy dostawy spadły o 8,3% – do około 8 mln szt.

 

Korzyści w biznesie  

Pozytywy z korzystania z technologii VR dostrzegają też przedsiębiorstwa. 75% firm przemysłowych wdrażających na dużą skalę technologie VR i AR odnotowało 10% wzrost efektywności działalności. Co więcej – rozwój branży przekłada się też na obszar HR i rekrutacji. Przewiduje się, że do 2030 r. liczba miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych wykorzystujących VR lub AR osiągnie 2,32 mln, co wskazuje na potencjał transformacyjny tej technologii w różnych sektorach – wynika z danych Zippia.

Wirtualna rzeczywistość przeszła długą drogę, ewoluując od technologii niszowej do coraz powszechniejszego zjawiska, które dotyka różnych aspektów naszego życia. Urządzenia do wirtualnej rzeczywistości – podobnie jak w przeszłości np. telefony komórkowe – kiedy weszły na rynek były dostępne dla nielicznych (za pierwsze tzw. komórki trzeba było zapłacić prawie 4000 dolarów), będą stawały się coraz łatwiej dostępne dla odbiorców, co stwarza dużą szansę dla wszystkich biznesów zajmujących się VR-em, w tym producentów gier. Technologia ta zmienia nie tylko sposób, w jaki doświadczamy świata, ale również otwiera przed nami wiele nowych możliwości.

Pobierz swój

egzemplarz

Value Review to miesięczne podsumowanie i zapowiedzi najbardziej perspektywicznych pod kątem inwestorskim spółek na GPW.
Przedstawiliśmy je w trzech kategoriach:

  • TOP UPCOMING – wydarzenia i zjawiska o największym wpływie na biznes
  • COMPANY REVIEW – spółki w bardzo ciekawym momencie biznesowym i inwestorskim
  • RISING STARS – mniejsze spółki w wyjątkowo interesującym momencie

Kontakt.

©InnerValue Sp. z o.o. 2022

ADRES

Warszawa, 00-675

Koszykowa 54

NIP

716-276-59-95

TELEFON

+48 22 292 04 28

REGON

060467406

E-MAIL

recepcja@innervalue.pl

KRS

0000330603

Kontakt.

©InnerValue Sp. z o.o. 2022

ADRES

Warszawa, 00-675

Koszykowa 54

NIP

716-276-59-95

TELEFON

+48 22 292 04 28

REGON

060467406

E-MAIL

recepcja@innervalue.pl

KRS

0000330603